Dieselbakterier

Grotamar82


Mikrobangrepp i dieselbränsle ställer till med stora otrevliga problem!

 

En mycket liten mängd vatten i en dieseltank är tillräckligt för att starta tillväxt av mikroorganismer.

Mikroorganismerna förökar sig i hög hastighet och bildar slem, så kallade ”dieselbakterier”, som sprider sig in i bränslesystemet. Detta kan ge motorproblem som ett resultat av att filter, slangar och spridare korroderar samt blockeras.

Mikroorganismer som finns i vatten kan komma i kontakt med bränslet när som helst på väg från raffinaderi till din båt, bil eller maskin. Dessutom så kan varm och fuktig miljö bilda kondens i tanken och kondenseras ut i bränslet när det blir kallt. Detta skapar en gynnsam miljö för bakterierna att växa i. I ny ”miljödiesel” ökar problemet ytterligare eftersom det binder mer vatten.

Agera rätt med ”dieselbakterien”

Schülke & Mayr har forskat på mikrober i dieselbränslen från början av 1970 - talet och den första versionen av en bakteriedödande Grotamar släpptes ut på marknaden 1974. Sedan dess har Schülke & Mayr undersökt bränsleprover från hela världen och utvecklade Grotamar.

Merina Ay i Finland arbetar starkt och deltar i detta utvecklingsarbete i Östersjön och I Norden genom att samla prover från fartyg, fordon och maskiner i samband med sanering och i nära samarbete med servicepersonal, rederier och myndigheter samt andra företag.

Produkten är godkänd av motortillverkarna för bränsle efter dosering av ämnet Grotamar82
EN590-standarden uppfylls, att ämnet ger skydd mot korrosion.

Mikrober är dock osynliga men bildar synligt slem.

Mikroberna som "bosätter" sig  i tanken är själva osynlig för det mänskliga ögat, men när de
får reproducera, börja bilda s.k. ”bioadhesiv” som mikrober kan skyddat leva i.

Detta bio-slem är den del som är den första som orsakar ett fel. När tillräckligt med bio slem har ackumulerats börjar det lossna från tankens väggar och passera längs bränslesystemet till filtren. Under optimala förhållanden, antalet mikrober fördubblas på 20 minuter.  Nästa 20 efter en minut finns det 4, sedan 8, 16, 32, Efter 64 till 10 timmar finns det mikroorganismer1 073 741 824.

Spridning förklarar storleken på mängden bio slem och alger som bildas i förorenade bränsle-tankar. Problem börjar uppstå när bioslemmet lossnar från tankväggarna och kommer in i bränslesystemet.

Om problemet inte behandlas i tid kommer mikroberna att fortsätta att föröka sig och problem
bildas mer och mer hela tiden. Innan under lång tid täpper bio slem hela bränslesystemet. Utöver detta har mikrobiell korrosion troligtvis förstört ståltanken. Mikrober kan orsaka allvarlig korrosion på riktigt kort tid. Mikrober kan attackera både stål och aluminium. Gropliknande korrosion är ett utbrett problem som ofta finns på båtar och fartyg. Detta kan leda till läckage i bränsletanken.
Det effektivaste sättet att rengöra en redan förorenad tank är att först ta bort synligt skräp. Detta görs bäst genom att spola tanken med ett cirkulerande spolningssystem efter att Grotamar82-ämnet har applicerats i några timmar, detta ta bort och minska bioslemmet.

Grotamar82

Den mest pålitliga och effektiva biociden för att kontrollera och döda mikrober.

Med Grotamar82 får du följande fördelar:

• Ett effektivt bekämpningsmedel mot mikrober

• Korrosionsskydd för hela bränslesystemet

• Smörjning för bränslepumpar och tätningar.

• Rengöringseffekt på hela bränslesystemet.

• Produkt är godkänd av stora motortillverkare, verkstäder och myndigheter.

• Tillsatsbränsle som fortfarande uppfyller EN590-standarden.

• En produkt som alltid utvecklas och anpassar sig efter behov.

Skydda er båt-tank nu, tanka den full med bränsle och blanda i Grotamar82
Dosering

  • Dosera 25 ml/100 l bränsle
  • Chockdosering 100 ml/100 l bränsle

Förpackningar: 1, 10 liter

Pris: 50€ per liter finns i liters flaskor och 10 liters kanister 420€ inkl moms Frakt tillkommer!

Fråga efter Tankspolning!

 










(Lämna tom)
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)